BMW Used cars campaign

|
You know you’re not the first.
But do you really care?”




Print-ul alaturat ne propune o posibila varianta prin care putem intelege trecerea timpului si ideea ca acesta nu lasa urme…fie ca este vorba de o masina sau o … persoana de sex feminin. In discutie aducem campania BMW pentru un parc auto second-hand. Da, masini la mana a doua ce nu par a fi la mana a doua.
Prin acest lucru, BMW a gasit o noua abordare a vechii zicale “Sexul vinde”. Aceasta campania a fost folosita in Grecia, prin agentia de publicitate BBDO Atena. Inspiratia a venit dintr-o campanie mai veche la marca Mercedes folosita in Belgia (foto jos).

Din printul propus de BBDO Atena putem obtine imediat 3 elemente “discutabile”: textul, “fata frumoasasi logotipul BMW. Cum, de ce si mai ales de ce nu altfel, sunt intrebari care macina un “critic de reclame”. Sa incepem cu titlul.
Acesta este format din doua propozitii: una cu un font de marime mai mica , iar cealalta de o marime mai mare, scrisa cu litere ingrosate.. Daca luam mot-a-mot cele enuntate, vedem ca este vorba despre inceperea unei noi relatii cu o persoana de sex feminin, unde primeaza intrebarea “Sunt primul din viata ei?”. Oare prima propozitie “Stii ca nu esti primul” face referire doar la actul sexual propriu-zis? Atat de instinctuala a fost gandirea celui ce a creat print-ul? Se gandea ca daca asezi o fata frumoasa intr-o reclama poti desavarsi reclama ta, indiferent cat de banala ar fi ea?
Din prima propozitie, ne gandim doar la intrebarea “La ce sa fiu primul?”. Poate fi deranjant din punct de vedere moral? Este etic sa spui asa ceva intr-o reclama? Continuand lectura, ajungem la cea de-a doua propozitie “Dar chiar iti pasa?”, ce inchide acest cerc putin spre “promiscuu”.
In sfarsit, ne apare in minte raspunsul la intrebarea “La ce sa fiu primul?”. Dar, oare, nu este prea “rusinos” sa raspundem la aceasta? Buzele noastre pot elucida dilema intr-o lume in care decenta este importanta?

Sa continuam cu ceea ce este mai …frumos: fata.
Este un “portret” al unei “domnisoare” cu varsta cuprinsa intre 18 si 20 de ani. Se infatiseaza ideea de frumusete feminina - idealul oricarui barbat de a avea langa el o frumusete tanara. Prin aparitia mainilor se contureaza erotismul ce se doreste infatisat. Aceasta este prezentata aproape in centrul imaginii, focalizata putin spre dreapta-sus. Se stabileste contactul vizual cu “privitorul” prin deschiderea ochilor si fixarea privirii pe obiectivul camerei. Tot ceea ce putem observa este …. doar acel personaj de sex feminin. Nu prezinta nici un alt “instrument vizual” de infrumusetare: nu are cercei, nu prezinta urme de rimel, nu sunt folosite tehnici de machiaj, unghiile sunt naturale, fara urma de oja. Primeaza naturaletea si trupul gol (prin absenta hainelor din cadru, “presupunem” ca aceasta este goala). Se doreste si se obtine o frumusete naturala.
Culorile folosite sunt unele calde, placute ochiului, cu tonalitate spre auriu. Conceptului de “aurizare” i se adauga si parul blond al personajului. Se folosesc lumini si umbre, iar fundalul negru scoate in evidenta erotismul prezentei feminine.
Ajungem la cel de-al treilea element: logotipul BMW si explicatiile adiacente.
In partea dreapta a intregului banner este pozitionata sigla BMW, iar sub aceasta scrie “Sheer driving performance”. In traducere, “Veritabila performanta de a conduce”. Acum este clar ca este vorba de o masina, de placerea de a conduce s.a.m.d., dar ce este cu celelalte componente de pana acum? Langa aceasta, exista scris negru pe alb (la propriu) “BMW Premium Selection Used Cars”. Descoperim ca este o reclama la masini la mana a doua, dar de o “selectie premium” – in alte cuvinte, de o uzura fina. Tot in acest chenar este si adresa unde se pot descoperi mai multe detalii www.bmw.gr.

Dupa ce am infatisat toate cele trei elemente, ne punem intrebarea “Ce legatura are personajul feminin cu masinile uzate?”. Aceasta izotopie poate fi explicata prin conceptul (oarecum) misogin ca cel care a creat reclama a asociat masinile uzate cu feminitatea. Ne gandim ca (poate) nu asta a vrut sa spuna, ci poate se gandea la noi inceputuri.. Pentru a nu trece de granita decentei, nu voi intra in detalii si voi lasa la o parte si intrebarea reformulata care imi vine in minte “Te superi daca nu esti primul?”. Cert este ca … nu este vorba despre o noua relatie de intimitate, ci de o noua relatie cumparator-masina SH; iar frumusetea masinilor vechi ramane, indiferent de al catelea utilizator esti.
Fara indoiala, aceasta reclama este dedicata persoanelor de sex masculin. “Mesajul” ingusteaza carui public tinta sa i se adreseze. Nu putem stabili clar ce pozitionare sa ii atribuim. Este destul de “delicata” interpretarea, de aceea am si ales acest tip de print, pentru a putea stabili daca nu se merge prea departe cu “insinuarile” ascunse in publicitatea cotidiana.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu